READING

Câteva reguli pentru a scrie corect o recenzie

Citisem undeva că poți ucide mai repede o carte cu tăcerea, decât cu o recenzie drastică. De asta nu vă obosiți să criticați o carte care nu merită atenția voastră, mai ales când o poate face oricine astăzi și are toate instrumentele necesare ca să-l audă o lume întreagă.

Dar fie că faci din recenzare o meserie sau fie că ești un blogger și scrii uneori despre cărțile tale preferate, oricum o recenzie bună trebuie să respecte niște parametri.

De altfel, nu oricine are calitățile necesare pentru a scrie o recenzie comprehesivă, totul depinde de cunoștințele într-o materie sau alta. De pildă, unul care scrie o recenzie de carte nu este pregătit să scrie o recenzie a unui film sau a unui album muzical. Dar pentru că, așa cum menționam la început, oricine poate astăzi să-și permită să debiteze pe marginea oricărui subiect, vom încerca să reliefăm cele mai importante aspecte ale unei recenzii.

Pentru început urmează să citești cartea și aici te rog să-ți notezi două puncte distincte la care trebuie să atragi atenția: decompoziția stilistică și subiectul cărții. Cu subiectul cărții o fi clar. Care-i noutatea tematicii, cum evoluează personajele și ce le determină schimbarea. În decompoziția stilistică te poți referi la stilul autorului, limbajul și construcția frazelor.

Acum după ce ți-ai făcut notițe pe parcursul lecturii, fiind atent/ă la cele enumerate mai sus, poți începe să scrii recenzia.

Mulți mai fac și cercetări pe internet, să mai vadă ce au scris alții, dar noi credem că o recenzie trebuie să fie sinceră, neinfluențată de alți critici sau recenzori. De asta, încearcă să eviți alte recenzii până nu ai scris-o pe a ta.

Începe cu coordonatele ediției pe care ai citit-o. Notează toate detaliile din caseta tehnică: titlul cărții, autorul, traducătorul, dacă există, editura și anul publicării, numărul de pagini.

Tot în partea introductivă poți scrie despre contextul apariției lucrării, despre noutatea temei abordate și, cu nițel cunoștințe, poate chiar s-o încadrezi într-o nișă, căutându-i autori care au tratat aceeași temă ori poate personaje similare. Asemenea „familiarități” îl va ajuta pe cel care-ți citește recenzia să plaseze cartea într-un mediu care poate-i este cunoscut ori pe care și-ar dori să-l descopere. De obicei, mulți cititori decid deja din primele propoziții dacă tema le este interesantă sau ba.

Mai departe îți poți alege singur structura. Poți începe cu personajele ori cu sumarul cărții. Cel din urmă încercați să-l scrieți cât mai scurt. 3-4 propoziții este mai mult decât acceptabil. Nu faceți spoilere ori anunțați despre asta. Mizați foarte mult pe ilustrarea rezumatului. Utilizați citate reprezentative (scurte) care să vină în ajutorul celuia care urmează abia să descopere cartea. Tu nu ai nevoie de aceste citate, tu deja ai citit.

Scrieți despre personaje și problemele pe care aceștia le întâmpină. Nu uitați să analizați evoluția lor și modul în care ei raționalizează. Principiile, valorile și modul în care relaționează protagonistul cu alte personaje tot este important. Căutați antiteza din carte, așa cum întotdeauna va exista personajul bun și cel rău. Nuanțați judecățile lor de valoare.

Puteți analiza cartea și din perspectiva interacțiunii vieții autorului cu ceea ce se întâmplă în carte, dacă este cazul și dacă aveți asemenea date.

Nu evitați să scrieți despre punctele forte ale textului. Ceea ce ți-a plăcut și ceea ce ți-a părut redundant ori nepotrivit. Mizează, în parte, pe sentimentele care ți-au răsărit în timpul lecturii.

Nu uita de limbaj și tehnica autorului. Menționează dacă există un narator care nu ia parte la evenimente ori dacă există un protagonist narator. Eventual, dacă autorul merge pe construcția clasică a textului sau dacă renunță la semnele de punctuație. Dacă are fraze scurte ca la Hemingway ori fraze kilometrice ca la Marquez. Dacă e un limbaj elevat, arhaic sau cu inserții din limbi străine. Acum variantele pot fi multe, dar trebuie să fii atent la aceste detalii în timpul lecturii.

Încheie recenzia cu o concluzie care să sumeze ideile principale pe care le-ai desprins din carte și poate chiar propunerile personale subiective despre cum putea fi îmbunătățit textul. Asta dacă ai găsit cusururi în text.

Apoi nu uita să fii și creativ. Chiar dacă menții forma rigidă a unei recenzii, o poți face cu umor. Ori poți evita schema clasică, punând introducerea la final, dar ai grijă cum o faci, așa încât să nu-ți compromiți munca. Cel mai important este să nu plictisești și să dai o părere sinceră, în așa mod influențezi măcar un om să citească ceea ce-i propui.

Mai ține minte că:

• Frazele extrem de sofisticate (desigur, asta în dependență de publicul tău țintă) ar putea să-l încurce pe cititor. Mizează pe fraze concise, lejere, așa încât să fii stăpân/ă pe textul tău.
  • Părerea trebuie să-ți fie argumentată și nu căzută din cer. Astfel îți crești credibilitatea.
  • Nu trebuie să bagi foarte multe citate și nici un rezumat complet al cărții. Apoi nici nu te gândi să dai finalul cărții. E o crimă. Fiecărui citat îi scrii pagina de unde a fost preluat.
  • O recenzie corectă va conține inserții critice și va trata multe aspecte, dar în același timp va fi menită să întrețină interesul cititorului și să-l facă să-și dorească imediat cartea pe lista de lecturi.

Mult spor!