READING

Ce părere au scriitorii basarabeni despre lecțiile...

Ce părere au scriitorii basarabeni despre lecțiile de limba și literatura română

Tot mai mulți se plâng de sistemul nostru educațional care s-a dovedit, în repetate rânduri, a fi unul infect. Am folosit acest determinativ nu dintr-o rebeliciune extremistă, ci din simplul motiv că am făcut și eu parte din sistem. Modelul care ni se impune la școală, cu o groază de materii și teme pentru acasă, cu profesori (unii dintre ei, nu vreau să generalizez) care rar caută să-l facă pe copil părtaș materiei de studii și doar îl taxează pentru că nu ar fi înțeles un exercițiu sau altul la matematică, fizică sau română. Nu e de mirare că unii termină liceul fără să știe încotro s-o apuce, cu o groază de cunoștințe generale învățate, dar uitate deja și fără o gândire critică. Pentru că sistemul nostru educațional educă roboței.

Despre cum văd scriitorii basarabeni sistemul nostru educațional, în special, limba și literatura română, am încercat să aflu în această anchetă:

Maria Pilchin:

Autoarea cărților de critică literară „Praguri critice” și „De mână cu marele Joker. Eseuri literare”, dar și a volumului „Poeme pentru Ivan Gogh

 PC: Facebook/Maria Pilchin

Aş scoate din manuale textele literare înţesate de arhaisme şi regionalisme. Aş accepta doar texte valoroase şi nu pe principiul că este „basarabean de-al nostru”. E nevoie să se insiste pe dezvoltarea spiritului critic la elevi. Nu orice text trebuie să fie citit ca un fragment de scriptură. Elevul poate să şi critice un autor, important e să aibă argumentele. Profesorul de limbă şi literatură trebuie să fie şi un om al artei cuvântului, nu un tehnician care îşi exersează didacticismul pe un text literar. Copiii trebuie să înveţe în primul rând să iubească literatura şi doar apoi să o caracterizeze, clasifice, compare etc.

Iulian Ciocan

Autorul romanelor „Înainte să moară Brejnev”, „Tărâmul lui Saşa Kozak”, „Iar dimineața vor veni rușii”

 PC: Facebook/Iulian Ciocan

Am ideea asta de vreo două decenii. Noi ucidem cititorul de literatură cu texte siropoase, patriotice, texte care nu au nici o legătură cu viaţa de zi cu zi a elevului. În loc de Vieru, Druţă şi cronicari, aş băga Vlad Ioviţă sau Alexandru Vlad, aş băga o droaie de minimalişti şi postmodernişti. Elevii ar citi cu mai mare interes literatură.

Moni Stănilă

Autoarea cărților „postoi parovoz. confesiunile dogmatistei”, „Sagarmatha”, „Colonia fabricii”

 PC: Facebook/Moni Stănilă

Mi-e greu să răspund. Nu m-am uitat să văd cum arată. Nu știu care sunt exigențele. Știu însă câteva licee cu elevi extrem de pregătiți.

Dumitru Crudu:

Autorul cărților „Falsul Dimitrie”, „Salvați Bostonul ”, „Măcel în Georgia”, „Oameni din Chișinău”, „Un american la Chișinău”, „Salutări lui Troțki”, etc.

 PC: Facebook/Dumitru Crudu

Aș introduce cât mai mulți scriitori contemporani din România și din Republica Moldova. De ce? Pentru că ei reprezintă spiritul viu al literaturii de azi.

Vitalie Vovc:

Autorul romanului „Alertă oranj sau Pe alocuri, viscole”

 PC: Facebook/Vitalie Vovc

Am plecat atât de demult din țară și s-au schimbat într-atât de multe încât nu am nici cea mai mică idee ce învață copiii astăzi în Republica Moldova… Eu am absolvit liceul cu 22 de ani în urmă… Dar întotdeauna am considerat că primordial pentru „învăţarea” literaturii nu este atât conținutul, cât modalitatea în care acest conținut este adus în fața copiilor. Din păcate, sistemul nostru educațional a fost distrus înainte ca să mai avem a ne pune astfel de întrebări. Acum nu ne mai întrebăm ce și cum se predă în școală, ci dacă există sau nu școală în general și cine și în ce condiții are acces la învățământ… Trist. Tragic, chiar… Despre ce fel de „piaţă a cărţii” mai putem discuta?…

Igor Guzun:

Co-autorul cărții „La Blog” și autorul cărții „Vinil”

 PC: Facebook/Igor Guzun

Sigur că trebuie schimbări, măcar și din simplul motiv că vremea trece. Dar nu sunt în măsură să discut acum și aici acest subiect serios și important.

Ceea ce știu cu siguranță – și asta e poate singura certitudine din acest interviu – este că noi, dacă am ajuns undeva, asta se datorează nu atât manualelor, cât profesorilor de română.

Comentarii

comentarii


Am visat aseară că mâncam alături de Monstrul Zburător de Spaghete. Mi-a întins o bere și mi-a spus s-o beau acum… cât n-am ajuns în iad. În iad berea e caldă și stripperii bătrâni. Follow on Instagram @doinafikhman

RELATED POST

Your email address will not be published. Required fields are marked *

INSTAGRAM
CUNOAȘTE-NE