READING

Greșeli pe care le-am învățat după debutul meu lit...

Greșeli pe care le-am învățat după debutul meu literar

N-am terminat o facultate de literatură, deși este un punct pe lista mea, și despre interpretarea textului literar am citit doar din plăcere și necesitate. Deci, teoria literară este încă pentru mine un teritoriu neexplorat. Necesitatea acesteia, dacă nu cauți o meserie în lumea literelor, se reduce la zero, decât, așa cum am scris mai sus, din pură plăcere. Cititorii nu caută să pătrundă în zecile de straturi, cum o fac teoreticienii, ci să se bucure de o poveste interesantă, să empatizeze cu personajele, să culeagă niște lecții sau frânturi de gânduri etc.

Dar am înțeles, treptat și la câțiva ani după debutul meu literar, care au fost cele mai penibile greșeli ale mele și cât de mult mi-au lipsit tocmai aceste cunoștințe teoretice. Greșeli pe care le comit o bună parte din scriitorii începători și pe care vreau să vi le enumăr aici. Totuși, dacă ești un scriitor începător și nu-ți face plăcere să te adâncești prea mult în teorie, atunci există și o cale de mijloc. Lecturile. O sută de cărți citite și analizate îți pot demonstra cât de stupid a fost din partea ta să folosești adjective în exces și că n-au nicio valoare stilistică decât să-ți facă textul greu de înghițit și, pe alocuri, jenant. Apoi, dacă mai ai noroc cu un redactor bun, ai scăpat. 

Să încep, dacă tot le-am menționat deja, cu adjectivele și adverbele. Nu căutați să „decorați” textul în exces. Nu funcționează decât dacă ești un Marquez. Propozițiile scurte, vedeți la Hemingway, au o încărcătură concentrată și puternică. Același lucru îl puteți descoperi la Faulkner. El folosește fraze simple, pe alocuri ți-ar părea necioplite, dar de o mare profunzime semantică.

De exemplu: (1) Elena a închis ferm fereastra.

Oare ferm nu este un cuvânt redundant? Dacă descrii locul, acțiunea și starea personajului mai devreme de această propoziție, atunci fii sigur că cititorul va intui că a închis fereastra cu fermitate.

(2) Ieri, în frumoasa sală de festivități a școlii…

Frumoasa este de prisos. Descrie cadrul, descrie atmosfera, ceea ce se întâmplă în sală și cititorii vor înțelege că este o sală frumoasă, dar în această propoziție este inutil.

Urmează ritmul poveștii. Cu asta parcă n-am avut probleme, dar e un minus pe care l-am observat la alții. Dacă povestea ta nu curge, atunci ai o problemă gravă. Nu poți povesti despre migrena protagonistului tău, apoi migra, în următorul alineat, la o altă poveste. Adică poți, dar ai grijă să faci trecerea nesimțită și să mențină firul narativ. Altfel riști să-ți pierzi cititorul și să-l frustrezi. În plus, a apărut recent tendința nuvelelor scurte. Până la 200 de pagini. Încearcă să eviți plictiseala cu lungi descrieri care n-au niciun rol în istoria ta. În acest sens îți recomand romanul Locatarul himeric de Roland Topor.

Un lucru dăunător în proză sunt repetițiile, dacă n-au un efect stilistic. Dacă eroul tău este un blond cu ochi albaștri, nu este necesar să repeți asta în fiecare alineat. E clar pentru cititor. Mai există și alte trăsături pe care le poți explora. În plus, dacă pe aceeași pagină un cititor va descoperi un cuvânt care se repetă, poți lăsa impresia că ai un vocabular limitat. Există sinonime. (Ceea ce, nu vă supărați, se învață la școală).

Fii atent cu neologismele, arhaismele sau regionalismele. Nu arată bine, dacă folosești un limbaj colocvial în dialoguri și, din senin, adaugi cuvântul hebefrenie. Personajele tale trebuie să fie autentice, la fel ca și spațiul unde are loc acțiunea. Rămâne valabil și pentru cuvintele împrumutate din alte limbi.

Stephen King scria în Misterul Regelui că proza nu trebuie să poarte cravată și șireturi asortate, amintind că uneori greșelile gramaticale îți pot scăpa, dar asta nu înseamnă că în fiecare a doua propoziție trebuie să apară câte o virgulă pusă aiurea. Problema mea, în prima carte, au fost semnele de suspensie în exces. Personajele mele, dacă le urmărești, zici că aveau prea multe dubii. Amuzant sau ba acum, dar n-a fost bine și nici măcar redactorul de la editură n-a avut un rol în acest sens. Așa că fii prieten cu gramatica în orice circumstanțe. Nu apela des nici la exclamații. Vei lăsa impresia că strigi la cititor. Interogațiile retorice sunt și ele bune, dar nu în exces.

Unele greșeli, de altfel, le-a scăpat și celor clasici. Am scris anterior un articol despre asta și probabil aveți și voi ce învăța de AICI

Acestea sunt doar câteva din lucrurile cele mai importante, dar încerc să sistematizez și să revin cu clișeele în alt articol. Mult spor și învățați din greșelile altora. Nu vă grăbiți cu debutul.

Comentarii

comentarii


Am visat aseară că mâncam alături de Monstrul Zburător de Spaghete. Mi-a întins o bere și mi-a spus s-o beau acum… cât n-am ajuns în iad. În iad berea e caldă și stripperii bătrâni. Follow on Instagram @doinafikhman

RELATED POST

Your email address will not be published. Required fields are marked *

INSTAGRAM
CUNOAȘTE-NE