READING

„Intuiția este esențială”. Sfaturi, pentru scriito...

„Intuiția este esențială”. Sfaturi, pentru scriitorii începători, de la Gabriel Garcia Márquez

Gabriel García Márquez, scriitorul adorat acum de o lume întreagă și câștigător al premiului Nobel, a devenit cunoscut abia la 40 de ani, când a publicat nuvela Un veac de singurătate. Este apreciat pentru abilitățile lui extraordinare de povestitor, dar și imaginația fabuloasă. Totuși, în spatele oricărui talent se mai ascunde și multă muncă. O spune chiar scriitorul în numeroasele sale interviuri. Iar pentru cei interesați de scris, el mai are și o serie de sfaturi despre care a scris jurnalista Emily Temple pentru LitHub.

 PC: www.theparisreview.org/ INDIRA RESTREPO

1. Scrie despre ceea ce știi:

I-am dat cândva un sfat unui tânăr scriitor și i-am spus să scrie despre ceea ce i s-a întâmplat; Este întotdeauna evident dacă un autor scrie despre ceva ce i s-a întâmplat sau despre ceea ce a citit ori i s-a spus. Pablo Neruda are un vers într-un poem care spune „God help me from inventing when I sing”. Mereu mă amuză faptul că cele mai multe laude sunt orientate către imaginația mea, adevărul este însă că toate textele mele sunt ancorate în realitate.

Interviul pentru revista The Paris Review, 1981

2. Păzește-te de clișeul „artistului înfometat”

În general, sunt convins că poți scrie mai bine, când te simți confortabil. Nu sunt de acord cu mitul romantic precum că scriitorul trebuie să sufere de foame înainte de a produce ceva. Scrii mai bine, dacă ai mâncat bine și ai o mașină electrică de scris.

Interviul cu Plinio Apuleyo Mendoza, 2005

3. Fii gata de muncă grea

În cele din urmă, literatura nu este altceva decât o tâmplărie… Ambele sunt munci extrem de grele. Scrierea este la fel de dificilă ca și efortul depus pentru a construi o masă. Lucrezi, în ambele cazuri, cu realitatea, un material la fel de dur ca lemnul. Ambele munci sunt pline de trucuri și tehnici. În plus, e foarte puțină magie și implică o muncă grea. Și cum a spus Proust, dacă nu greșesc, este nevoie de zece procente inspirație și 90 de procente transpirație.

Interviul pentru revista The Paris Review, 1981

4. Începe devreme

L-am auzit, acum 25 de ani în urmă, pe scriitorul dominican Juan Bosch în Caracas. El a spus că trebuie să înveți măiestria scrisului — tehnicile, modul în care structurezi, meticulozitatea — când ești tânăr. Noi, scriitorii, suntem ca papagalii. Nu putem învăța să vorbim, când suntem bătrâni.

Interviul cu Plinio Apuleyo Mendoza, 2005

5. Despre concentrare și tehnică

Când ești mai în vârstă, când inspirația scade, depinzi mai mult de tehnică. Dacă nu ai asta, totul se prăbușește. Nu există nicio îndoială că scrii mult mai încet, cu mai multă grijă și, probabil, cu mai puțină inspirație. Aceasta este marea problemă a unui scriitor profesionist.

Interviul pentru revista The New York Times, 1985

6. Lucrează la text, dar nu la carieră

Un profesor francez de la Universitatea din Toulouse scria despre literatura latinoamericană; mulți tineri autori i-au trimis scrisori, spunându-i să nu scrie atât de mult despre mine pentru că nu mai am nevoie de asta, în schimb alții — da. Dar ei uită că, atunci când eram de vârsta lor, criticii nu scriau despre mine, dar mai mult despre Miguel Angel Asturias. Ceea ce încerc să spun, de fapt, este că acești tineri autori își pierd timpul scriind criticilor în loc să se concentreze pe propriul text. Este mult mai important să scrii decât să se scrie despre tine. Un lucru pe care-l consider important în cariera mea literară este că, până la 40 de ani, n-am obținut niciun cent din drepturile de autor, deși aveam deja publicate cinci cărți.

Interviul pentru revista The Paris Review, 1981

7. Fii liber și inventează propriile tale reguli, dar asigură-te că le urmezi

[Când am citit Kafka], dintr-o dată am înțeles cât de multe posibilități existau în literatură în afara exemplelor raționale și academice pe care le-am întâlnit în cărțile de la școală. De parcă am rupt cureaua castității. De-a lungul anilor, însă, am descoperit că nu poți inventa sau nu-ți poți imagina doar ceea ce-ți place, deoarece riști să nu spui adevărul, iar minciunile sunt mai serioase în literatură decât în viața reală. Chiar și creația aparent arbitrară are regulile sale.

Interviul cu Plinio Apuleyo Mendoza, 2005

8. Crede în istoria ta

Aveam o idee vagă despre ceea ce voiam să fac, dar ceva lipsea și nu eram sigur despre ce-i vorba până, într-o zi, am descoperit tonul potrivit, tonul pe care l-am folosit în Un veac de singurătate. Era tonul cu care obișnuia bunica să-și spună istoriile. Ea spunea lucruri care sunau supranatural și fantastic, dar care păreau absolut naturale. Când, într-un final, am descoperit tonul, m-am așezat și am scris timp de 18 luni în fiecare zi…Încercasem, mai devreme de această descoperire, să scriu Un veac de singurătate, am încercat să spun povestea fără să cred în ea. Am înțeles că trebuia să cred eu, mai întâi, în poveste și s-o scriu cu aceeași expresie cu care bunica le spune: cu o față de piatră.

Interviul pentru revista The Paris Review, 1981

Comentarii

comentarii


Am visat aseară că mâncam alături de Monstrul Zburător de Spaghete. Mi-a întins o bere și mi-a spus s-o beau acum… cât n-am ajuns în iad. În iad berea e caldă și stripperii bătrâni. Follow on Instagram @doinafikhman

RELATED POST

Your email address will not be published. Required fields are marked *

INSTAGRAM
CUNOAȘTE-NE