READING

Jana Burbach: „Un scenarist bun trebuie să fie ușo...

Jana Burbach: „Un scenarist bun trebuie să fie ușor obsedat de muncă, răbdător și să-i placă singurătatea”

Pe Jana Burbach am cunoscut-o în cadrul workshop-ului de scenaristică organizat de producătoarea Valentina Iusuphodjaev la Chișinău. Jana este din Germania, a studiat literatura la Oxford și a lucrat în calitate de scenaristă la 4 show-uri televizate. I-am fost elevă timp de două săptămâni și a fost o experiență faină, în parte mimând experiența unui writers room, așa cum se practică la casele mari.

Cum ce se mănâncă meseria de scenarist afli în acest interviu. Or, care-i diferența dintre literatură și scenaristică.

Ai terminat Literatura la Oxford. De ce n-ai ales proza, dar ai optat pentru film?

Jana Burbach: Sunt, de asemenea, o persoană care gândești în imagini și acțiuni și, în plus, am avut dintotdeauna un interes sporit pentru pictură și fotografie. Când am scris primul meu scenariu, mi-am dat seama că această meserie combină două lucruri pe care le iubesc extrem de mult — cuvintele și imaginile. Mai târziu am căpătat și interesul pentru munca în echipă.

În opinia ta, cât de mult din scenaristică este literatură? Crezi că un prozator poate scrie scenarii? Dar invers? Asta dacă știm că primul (prozatorul) gândește și scrie despre sentimente/trăiri și gândește, deseori, în metafore, dar scenaristul, pe lângă dialoguri, gândește în acțiuni?

Jana Burbach: Cei care scriu scenarii trebuie să știe să traducă stările interioare, gândurile și sentimentele protagonistului în acțiuni și imagini. Sunt sigură că mulți prozatori ar putea scrie scenarii, dacă își doresc asta, dar această muncă necesită mult antrenament. Pe de altă parte, un scenarist care se întoarce la proză trebuie să fie atent cu formulările, așa cum descrierile din scenarii sunt deseori pragmatice.

La câte filme ai lucrat în calitate de scenarist până acum?

Jana Burbach: Bad Banks (HBO Europe), Just Push Abuba (Youtube), Die Heiland (ARD).

Care sunt trăsăturile unui scenarist bun?

Jana Burbach: Majoritatea scenariștilor pe care-i cunosc sunt oameni foarte atenți, sensibili și empatici. Un scenarist bun se va strecura în pielea personajelor sale, iar pentru a putea face asta este nevoie de un anumit tip de personalitate. De asemenea, un scenarist bun trebuie să fie ușor obsedat de muncă, răbdător și să-i placă singurătatea.

Cât timp, de obicei, lucrezi la un scenariu? Obișnuiești să lucrezi singură sau în echipă?

Jana Burbach: De obicei, scriu singură scenariile, dar planific subiectul și acțiunile filmului în echipă cu alți scenariști. Faza de cercetare și planificare durează cel mai mult timp, – mai ales că trebuie să găsești varianta care să placă tuturor celor implicați (producător, regizor, distribuitori) – la fel ca și dezvoltarea unei expoziții într-un prim draft de scenariu. Bunăoară, proiectul la care lucrez la momentul de față, filmările căruia vor începe în câteva zile, a pornit, de exemplu, cu un an în urmă. Având aceste ingrediente, scrierea primului draft poate dura aproape o săptămână.

Ce este o biblie a personajului?

Jana Burbach: Este un document care conține descrierile tuturor personajelor dintr-un serial televizat.

Vii dintr-o familie de diplomați și mai știu că, bazându-te pe experiența ta de viață, urmează să scrii un scenariu despre diplomație. Ce faci în cazul în care scrii despre subiecte pe care nu le cunoști? Cât îți ia documentarea pentru un subiect?

Jana Burbach: Depinde de mai mulți factori. Dar, desigur, când nu știi nimic despre un subiect, trebuie să te documentezi asiduu. Cercetarea pentru serialul Bad Banks (n.r. un tv show despre lumea crudă a  finanțelor în care o tipă încearcă să-și construiască o carieră) a durat 4-5 luni. În cazul lui Die Heiland (n.r. un tv show despre un avocat orb) am documentat fiecare caz legal și cum poate fi apărat în instanță, dar și continui să învăț în fiecare zi lucruri noi despre orbire.

În ultimul timp a crescut numărul de seriale. De ce crezi că s-a migrat la acest tip de conținut în detrimentul lungmetrajelor?

Jana Burbach: Deoarece spectatorii au încetat să mai meargă la cinematografe în mod regulat și, pe de altă parte, audiența este flămândă după acest tip de conținut. Noi vrem să ne uităm la lucrurile pe care ni le dorim, dar acasă. Ne place, în plus, să fim conectați cu personajele pe o perioadă mai îndelungată. Poate asta se va schimba din nou, dar la moment acesta-i trendul global. De fapt, mai este și un motiv economic: un serial este un brand. Din moment ce brandul are succes, este mai ușor să găsești finanțare pentru sezoanele următoare, să menții audiența etc. Așa cum fiecare lungmetraj trebuie să-și găsească de fiecare dată audiența, iar asta implică costuri uriașe pentru marketing.

Care-s scenariștii tăi preferați?

Jana Burbach: Matthew Weiner (n.r. a lucrat în calitate de scenarist pentru Mad Men) și Jill Soloway (n.r. a lucrat în calitate de scenaristă pentru Transparent).

Recomandă câteva cărți de scenaristică.

Jana Burbach: Story, Robert McKee; The Hero with a Thousand Faces, Joseph Campbell; The Anatomy of Story (John Truby).

PC: Facebook.com/Joblist

Comentarii

comentarii


Am visat aseară că mâncam alături de Monstrul Zburător de Spaghete. Mi-a întins o bere și mi-a spus s-o beau acum… cât n-am ajuns în iad. În iad berea e caldă și stripperii bătrâni. Follow on Instagram @doinafikhman

RELATED POST

Your email address will not be published. Required fields are marked *

INSTAGRAM
CUNOAȘTE-NE