READING

Marquez și Hemingway, „arme” folosite de CIA în ti...

Marquez și Hemingway, „arme” folosite de CIA în timpul Războiului Rece

În 1962, în Beirut, apare revista literară Hiwar. Fondatorul acestuia a fost Tawfiq Sayigh, un poet palestinian modernist și traducător al poemelor lui T.S.Eliot. Publicația, chiar de la început, a devenit controversată și asta pentru că multe din texte veneau să combată moralitatea „rigidă” din acel timp și spațiu. Toate bune până aici, dar în mai 1967 apare un articol în ziarul american Saturday Evening Post semnat de Tom Braden, un agent CIA (Central Intelligence Agency). Acesta recunoaște în editorial că CIA a finanțat, după cel de-al Doilea Război Mondial, multe dintre societățile civile din Europa, Asia, Africa și America Latină, cireașa de pe tort fiind crearea Congresului pentru libertăți culturale (Congress for Cultural Freedoms; CCF). Congresul, fondat în 1950 la Paris, avea scopul creării unei mișcări culturale, incluzând crearea unor reviste de literatură, care să influențeze opinia publică, ori mai degrabă s-o dezinformeze. Iar astea ca să controleze percepția intelectualilor despre Statele Unite la nivel mondial.

Revista Hiwar este una din publicațiile finanțate de CIA, dar odată cu dezvăluirea acestui secret revista și-a pierdut credibilitatea, a fost închisă, iar fondatorul izgonit din Beirut.

Aceeași soartă au împărțit-o multe dintre publicațiile mondiale în timpul Războiului Rece. Revista Encounter din Londra, revista Preuves din Franța, Tempo Presente din Italia, Forum din Austria, revista Quadrant din Australia, Jiyu din Japonia, Cuadernos și Mundo Nuevo din America Latină. AICI găsiți descrise toate acțiunile întreprinse de aceste reviste pentru propaganda americană.

Aceste publicații, dac-ar fi să explicăm în termeni simpli, luptau contra comunismului, „promovând” liberalismul și încercând să denigreze cealaltă parte implicată în Războiul Rece.

De exemplu, The Paris Review, una dintre cele mai importante reviste literare, a fost condusă de Peter Matthiessen, fost agent CIA, care vindea interviurile comandate omologilor săi din Germania, Japonia și alte părți. Mundo Nuevo a fost creată pentru a oferi o perspectivă moderată spre stânga pentru a câștiga încrederea cititorilor din America Latină, eliminând astfel orice mișcări mai radicale în timpul Revoluției cubaneze. Uneori, CIA oferea direct editorilor finanțare și conținut, alteori lucrau în mod direct cu scriitorii pentru a le influența discursul. O asemenea strategie i-a transformat pe intelectualii progresiști ai erei drept un răspuns american pentru mașina de propagandă sovietică.

Acest scandal i-a vizat și pe scriitorii James Baldwin, Gabriel García Márquez, Richard Wright și Ernest Hemingway. Aceștia, în repetate rânduri, au servit drept arme pentru Unchiul Sam (n.r. Uncle Sam – inițialele U.S. Termen utilizat pentru personificarea guvernului american), scrie jurnalista Mary von Aue de la VICE. Apropo, acțiunile CIA nu se limitau doar la literatură. Expresioniștii Jackson Pollock și Mark Rothko au fost și ei subvenționați de CIA.

Despre acest control al expresiei scrie autorul Joel Whitney în cartea Finks. How the CIA Tricked the World’s Best Writers publicată în 2017. Eu am citit interviul cu scriitorul pe VICE. Acesta spune că influența CIA nu trebuie să ne influențeze percepția, bunăoară, despre romanul Dragoste în vremea holerei, deși prima mea întrebare este cât din acest roman este mesajul autorului și câte dintre idei i-au fost dictate.

 PC: www.vice.com

„A fost, deseori, o metodă de a schimba subiectul despre luptele pentru drepturile civile de acasă”, spune Whitney în interviu despre acțiunile CIA-ului în timpul Războiului Rece. Lucru care seamănă întru totul cu ceea ce se mediatizează azi și cum subiectele, cu adevărat importante, mai ales cele locale, sunt trecute sub tăcere.

De altfel, mașinăria asta americană este asemănătoare și cu cea sovietică. Mulți încă mai țin minte perioada în care unii scriitori sau poeți scriau ode partidului ori erau cenzurați. Este absolut fascinant să tragi aceste paralele care-ți pot oferi o percepție mai largă despre cum avea loc dezinformarea și cum erau manipulate masele și intelectualii de ambele părți ale baricadei. Chestie care, sunt sigură, mai funcționează și astăzi. Cel puțin în Republica Moldova…

PC: www.theparisreview.org

Comentarii

comentarii


Am visat aseară că mâncam alături de Monstrul Zburător de Spaghete. Mi-a întins o bere și mi-a spus s-o beau acum… cât n-am ajuns în iad. În iad berea e caldă și stripperii bătrâni. Follow on Instagram @doinafikhman

RELATED POST

Your email address will not be published. Required fields are marked *

INSTAGRAM
CUNOAȘTE-NE