READING

Pe scurt despre industria mondială editorială

Pe scurt despre industria mondială editorială

Rüdiger Wischenbart, directorul unei firme de consultanță care-i poartă numele, a pregătit, în cadrul târgului de carte de la Frankfurt din 2017, o cercetare privind situația pieței mondiale de carte.

Situația, scrie autorul, arată bine, dar asta se referă, mai degrabă, la cele șase țări care dețin 2/3 din cifra globală de afaceri: Statele Unite – 30%, urmează China cu 17%, Germania cu 8%, apoi Japonia (5%), Marea Britanie (4%) și Franța (3%). 33% rămase pot fi divizate între celelalte state.

Este demn de remarcat că doar în China se observă o creștere semnificativă a pieței de carte în perioada 2011-2015, deși autorul constată cu optimism un salt minor pentru SUA și Franța (3-4%).

Acești indici sunt importanți, dar și mai important este ceea ce se întâmplă în interiorul industriei care trece printr-o perioadă dificilă de transformare asociată cu revoluția digitală și schimbarea statutului funcției cărții și lecturii.

Gălăgia în jurul cărților electronice a fost diminuată, dar asta nu înseamnă că, așa cum vor unii editori conservatori, nimeni nu mai are nevoie de ele. Un canal nou de distribuție, pentru fiecare piață, dobândește exact puterea care satisface cererea reală a cititorilor. În SUA această cerere constituie 20-25% din piață, iar în alte țări este în continuă creștere.

Bunăoară, în Germania cărțile electronice ocupă 4,5% din cererea pieței, iar în Franța – 8,7%. Asta înseamnă că banii câștigați din vânzarea cărților electronice de editurile din Germania constituie aproximativ 1/3 din banii câștigați de editurile din Rusia.

Asemenea bani i-au convins pe editori să se gândească serios la această nișă, deși încă nu există niciun risc ca tehnologiile să distrugă lecturile tradiționale. În plus, cărțile editate în format electronic, așa cum a scris și autorul studiului, sunt romane de dragoste (89% din totalul cărților electronice). În aceeași direcție se orientează și lucrările academice.

Cărțile audio continuă să câștige un teren la fel de important, oferind editorilor din întreaga lume în jur de 3,5 miliarde de dolari. O jumătate din această sumă revine pieței din SUA.

Aceste cărți electronice (text și audio) au pătruns și-n rândurile cititorilor mai conservatori – cei care frecventează bibliotecile. Compania OverDrive, fondată de japonezi, deja deservește o bună parte din bibliotecile publice din America, oferind în 2016 peste 200 milioane de cărți.

Aici, de fapt, intervine o altă problemă. O bună parte din autori migrează de la edituri la self publishing. Această tendință este caracteristică Americii, unde 40% din totalul cărților publicate au fost tipărite fără o editură, iar în Marea Britanie au fost publicate astfel 22% din total.

În mare parte acest boom este benefic pentru giganții de la Amazon care au creat condiții propice pentru autorii independeți, dar suferă editurile tradiționale. Nu este exclus că acest boom se va termina, dar asta va fi deja o altă industrie editorială.

Comentarii

comentarii


Am visat aseară că mâncam alături de Monstrul Zburător de Spaghete. Mi-a întins o bere și mi-a spus s-o beau acum… cât n-am ajuns în iad. În iad berea e caldă și stripperii bătrâni. Follow on Instagram @doinafikhman

RELATED POST

Your email address will not be published. Required fields are marked *

INSTAGRAM
CUNOAȘTE-NE