READING

Travel books: Scurt ghid literar pentru cititorii ...

Travel books: Scurt ghid literar pentru cititorii care vor să ajungă în Londra

Anul trecut, pe la începutul verii, am scris despre cele mai frumoase librării din Europa pe care ar trebui să le vizitezi în călătorii. Ei bine, pe atunci nici nu-mi imaginasem că voi ajunge să vizitez în curând măcar una din ele, ce să mai zic de două? Cred că toți știm vorba aia „niciodată nu spune niciodată”. Uită că n-am spus „niciodată” și peste câteva luni avionul m-a dus tocmai acolo. Se pare că Londra știa ce vreau să văd, așa că din prima zi am descoperit bogății literare la Victoria & Albert Museum. N-am să vă spun multe, ci pur și simplu vă voi arăta la ce puteți „căsca gura” în sălile acestui muzeu. În plus, pe teritoriul muzeului este și o bibliotecă deschisă publicului în anumite zile, iar uneori au și expoziții tematice (ex: cele mai inedite ilustrații de carte și evoluția acestei forme de pictură).

British Library

Mă așteptam să văd săli pline de cărți prăfuite și am ajuns să văd scanere anti-terorism și ceva ce seamănă mai mult a co-working space în mijlocul căruia se ridică un cub masiv de sticlă ce ascunde și protejează mii de cărți rare. Mergi prin British Library și vezi tineri care lucrează, mănâncă, vorbesc, citesc etc. Nici nu poate fi vorba de liniște. Pe teritoriul bibliotecii este o instalație care îți permite să auzi cum sună 100 de ani de sunet comprimate în câteva secunde, este o cantină cu prețuri exagerate, este muuult spațiu destinat oamenilor care vor să vină să lucreze și sunt săli în care accesul este permis doar membrilor bibliotecii. Nu, nu sunt doamne care să apară de nicăieri lângă tine spunând „Șșșșșșș!”.

Word on the Water

Dacă nu știi unde se află această librărie magică, poți trece pe lângă ea fără s-o observi. Word on the Water este practic o mică bărcuță ancorată la marginea unui canal alături de una dintre cele mai mari gări din Londra. Și, pe când zeci de oameni se înghesuiau la Kings Cross pe platforma 9 ¾, peste drum, eu cu soră-mea ne înghesuiam cu încă vreo 4 oameni în bărcuța plină până la refuz cu cărți. Dacă faci mișcări greșite, zboară cărțile de pe rafturi! Iar când ridici ochii rușinați spre proprietar, acesta te întâmpină cu un zâmbet în timp ce ochii îi coboară spre câinele care se tolănește lângă el. Eu mi-am cumpărat un Murakami (cum altfel) și, în timp ce plăteam cartea, povesteam proprietarului despre micuța Moldovă și cum nici nu speram să ajung vreodată pe barca lui. Pe soră-mea am scos-o mai greu din librărie, o țineau în loc și Frida și Bukowski și Silvia Plath.

Word on the Water se află pe Regent’s Canal Towpath, Kings Cross, London N1C 4LW

Daunt Books

Când am pășit pragul la Daunt Books, pentru prima dată m-am simțit pierdută într-o librărie. Daunt Books e super mare – 3 etaje plus încă o sală spațioasă. Am coborât la subsol unde se afla literatura asiatică, m-am uitat la mese și deja văzusem vreo 5 cărți pe care aș fi vrut să le cumpăr. Apoi am luat loc pe un scaun și am lăsat ochii să zboare de la o carte la alta. Nu mă simțeam în stare să mă apropii de rafturile ticsite de cărți. Totuși, amintindu-mi de o conversație cu prietena mea Veronica care se află de ceva timp la Londra, m-am apropiat de un librar și l-am întrebat dacă au cărți scrise de basarabeni ori români. În ditamai librăria, scriitorii erau împărțiți pe zone geografice. Spre dezamăgirea mea, raftul Europei de Est era micuț de tot, iar majoritatea cărților erau ghiduri turistice. Undeva, într-un colț mai întunecat, am văzut-o pe Herta Muller. Departe de perfect, dar e ceva! Aici am cumpărat un Edgar Allan Poe într-o ediție de buzunar Penguin Books. Nu puteam pleca cu mâna goală. Apropo, în Londra, o carte în variantă paperback are un preț mediu de 10 – 15 lire.

Portobello

Când treceți prin Londra, rezervați-vă o zi pentru a vedea Portobello Road Market. Este cea mai mare piață de antichități din Europa și este întinsă de-a lungul a zeci de cartiere de joi până duminică. În Portobello vei găsi antichități, suveniruri pentru turiști, mâncare, haine second hand, lucruri artizanale și, cel mai important pentru bibliofili, exemplare de cărți vechi ori cărți la prima ediție. Am văzut o ediție din 1925 a „Selected Poems” de Aldous Huxley care se vindea cu vreo 25 de lire, am văzut cărți de Graham Greene de prin 1966 și 1973. Am răsfoit și una din primele ediții din „Lord of the rings”. Păcat că prețurile nu erau pentru buzunarul meu.

Sherlock Holmes

M-a amuzat rândul lung de 2 cartiere care se întindea până la muzeul dedicat lui Sherlock Holmes. Eu am ocolit muzeul și am intrat în magazin, unde singurele lucruri interesante erau rafturile care conțineau o diversitate mare de ediții ale aventurilor lui Sherlock. Dar așa și nu am înțeles de ce să plătesc 20 de lire ca să stau câteva ore așteptând să văd un muzeu dedicat unui personaj fictiv.

Mi-a plăcut să văd că-n Londra se citește. Poate din plictiseală, poate nu. Dar când ești nevoit să faci zilnic naveta casă – lucru pe distanțe londoneze (cum zicea mama mea: „aici nu e ca și cum ai merge de la Ciocana spre centrul Chișinăului”) înveți să-ți ocupi timpul citind.